Jak wybrać lokal pod salon fryzjerski?

Strefa Barbera

Własny salon to marzenie wielu fryzjerów. Poza dopełnieniem szeregu formalności związanych z rejestracją działalności, przyszły przedsiębiorca ma do podjęcia bardzo ważną, o ile nie najistotniejszą, decyzję, a mianowicie wybór miejsca na swój biznes. Czym kierować się przy wyborze lokalizacji i na co zwrócić uwagę, aby osiągnąć sukces w tej branży?

Lokalizacja – klucz do sukcesu

Lokalizacja nowego salonu fryzjerskiego to przede wszystkim sposób na przyciągnięcie klientów, ale co także równie ważne, wizytówka określająca wizerunek biznesu. Dlatego też wybór odpowiedniego miejsca ma kluczowy wpływ na to, ile osób zdecyduje się odwiedzić nasz biznes, jakie będą ich doświadczenia, i najważniejsze, czy wrócą.

Przy podejmowaniu decyzji należy uwzględnić czynniki takie jak dostępność i widoczność. Otóż biznes powinien być łatwo dostępny dla klientów. Zdecydowanie dodatkowym atutem będzie posiadanie miejsc parkingowych. Dodatkowo jeżeli lokalizacja będzie widoczna z głównych dróg lub miejsc publicznych - będzie to darmowy marketing dla naszego biznesu.

Decydując się na lokalizację w centrum miasta, możemy zyskać efekt prestiżu, przyciągający klientele ukierunkowaną na usługi z wyżej, ekskluzywnej półki. Ponadto centra cechują się dużym natężeniem ruchu pieszego, co zwiększa widoczność salonu i daje szansę na zainteresowanie ze strony przypadkowych klientów.  Natomiast trzeba liczyć się z tym, że takie lokalizacje wiążą się z wyższymi kosztami najmu i potencjalnie większą konkurencją.

Z kolei decydując się na miejsce w dzielnicach mieszkalnych, zyskamy możliwość stworzenia kameralnej atmosfery i silnych relacji z lokalnymi klientami, którzy zapewne docenią możliwość skorzystania z usługi bez konieczności marnowania czasu na dojazdy. Dodatkowym atutem takiej lokalizacji są na ogół niższe koszty najmu w porównaniu do centrum. Więcej może natomiast kosztować nas sama promocja salonu, gdyż będzie ona wymagała większych nakładów, aby przyciągnąć do odwiedzin klientelę z dalszej okolicy.

Warto także rozważyć aspekt otoczenia naszego potencjalnego lokalu. Otóż bezpośrednie sąsiedztwo innych biznesów, takich jak kawiarnie, siłownie czy sklepy to dla naszego salonu dodatkowy potencjał rynkowy, mogący pomóc nam w przyciągnięciu nowych klientów. Poszukiwania odpowiedniego miejsca najczęściej rozpoczniemy w internecie. Przykładowo, lokalu pod salon fryzjerski w Warszawie warto jest poszukać na tej stronie.

Konkurencja nie śpi

Jednym z innych kluczowych aspektów do uwzględnienia jest niewątpliwie lokalna konkurencja. Dobre zbadanie okolicznego rynku jest niezwykle pomocne w przypadku planów otworzenia salonu fryzjerskiego. Zdecydowanie warto sprawdzić, ile tego typu zakładów funkcjonuje w najbliższej okolicy, aby określić swoje ewentualne powodzenie, ale również po to, aby móc wyróżnić się na tle innych, lub też dostosować swoją ofertę do potrzeb lokalnych klientów.

Wymogi sanitarne

Założenie salonu fryzjerskiego nie wymaga żadnych specjalnych uprawnień ani też pozwoleń. Natomiast do jego otwarcie niezbędna będzie zgoda Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, dlatego też wybrany lokal będzie musiał spełniać wymogi określone przez Sanepid, bądź też nadawać się do odpowiedniego przystosowania. Stosowny wniosek musi zawierać wszelkie informacje dotyczące lokalu oraz panujących w nim warunków. Będzie musiał on zostać dostosowany do wymogów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać nieruchomości i ich usytuowanie. Natomiast szczegółowe wymagania sanitarne znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r., zawierającym spis procedur gwarantujących bezpieczeństwo przy wykonywaniu czynności właśnie przez zakłady fryzjerskie, ale też kosmetyczne, tatuażu oraz odnowy biologicznej.

Zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu, salon musi być zlokalizowany w odrębnym lokalu lub budynku, a także mieć wydzielonych kilka stref. Będzie musiało znaleźć się w nim miejsce, m.in. na poczekalnię, pomieszczenie sanitarno-higieniczne, toalety, stanowiska do mycia i farbowania włosów oraz miejsce na gromadzenie odpadów. Bez spełnienia tych wytycznych, lokal nie zostanie odebrany przez pracownika Sanepidu, a tym samym nie będzie można rozpocząć w nim działalności.

Wielkość – czy naprawdę ma znaczenie?

Choć dzisiejsi projektanci potrafią nawet na małej powierzchni wyczarować cuda, to chociaż by ze względu na wymogi sanitarne musimy upewnić się, że lokal będzie miał wystarczającą powierzchnię, aby móc rozlokować w nim wszystkie niezbędne strefy. W kwestii powierzchni dużo będzie zależało też od tego, ile planujemy stworzyć stanowisk do pracy, czy planujemy pracować w pojedynkę, czy może przyszłościowo zatrudnić dodatkową osobę.

Ponadto trzeba wziąć pod uwagę, iż większość fryzjerów, rozpoczynających swoją przygodę z własnym biznesem, nie stać na zakup własnego lokalu, a jak podkreślają specjaliści, koszty najmu są wysokie, szczególnie w tych bardziej atrakcyjnych lokalizacjach. Z drugiej strony, jak zauważają, metraż salonu nie ma bezpośredniego wpływu na przyszłościowe zyski. Wpływ na nie będzie miała za to ilość i jakość wykonanych usług, a także ich właściwa promocja.

Przypisy